Kserostomia czyli suchość w jamie ustnej

Kserostomia czyli inaczej suchość w jamie ustnej to dosyć nieprzyjemna dolegliwość.

Może występować z różnych powodów.

Najbardziej popularna jest poranna suchość jamy ustnej i związany z tym nieprzyjemny zapach z buzi. Jest to zjawisko całkowicie fizjologiczne i jeśli jesteśmy ogólnie zdrowi i chodzimy na regularne przeglądy to nie mamy się czym martwić. Przyczyna są nasze ślinianki, które w nocy nie wydzielają tyle śliny co w ciągu dnia. U każdego ta suchość występuje ale w różnym stopniu. Nieprzyjemny zapach można zmniejszyć dokładnie szczotkując i nitkując zęby przed pójściem spać oraz pijąc wodę przed snem.

Jeśli dawno nie byliśmy u dentysty warto oczywiście pójść na wizytę i wykluczyć inne przyczyny jak próchnica, nieszczelne wypełnienia, kamień nazębny lub głębokie kieszonki przy zębach.

Suchość jest jednym z pierwszych objawów nieleczonej cukrzycy dlatego warto zbadać sobie poziom cukru i zrobić badania krwi. Cukrzycy niestety często mają lekką kserostomie mimo dobrze dobranego leczenia. Podobnie pacjenci przyjmujący przewlekle leki np. na nadciśnienie. W wielu ulotkach objawem niepożądanym jest suchość w jamie ustnej. Jeśli jest duża należy porozmawiać z lekarzem prowadzącym o zmianie leku na inny. Jeśli jest umiarkowana lub nie ma możliwości zmiany leku pacjent może zwiększyć swój komfort stosując preparaty i metody opisane na końcu.

Podobne problemy mają z osoby w trakcie i po leczeniu onkologicznym. Ci pacjenci muszą zwrócić szczególną uwagę na stan zębów także przed rozpoczęciem leczenia ponieważ sucha jama ustna jest doskonałym środowiskiem do szybkiego rozwoju próchnicy. Ślina jest naszą ochroną i buforem. Powoduje zmniejszenie kwaśnego odczynu w jamie ustnej. Bez śliny buzia jest cały czas w strefie kwaśnego pH – idealnym do powstawania nowych ubytków i demineralizacji. Najlepiej wyleczyć zęby przed rozpoczęciem leczenia a w trakcie stosować substytuty śliny, które można kupić w aptece. Pacjenci, którzy to zaniedbali niestety stracili wiele zębów po zakończeniu leczenia.

Czyli co zrobić jeśli dokucza nam suchość w jamie ustnej?

💧Przede wszystkim pić dużo wody!

💧Często płukać buzie roztworem sody oczyszczonej (1 łyżeczka na 1 szklankę wody), naparem z siemienia lnianego lub z malwy z dodatkiem rumianku i mięty.

💧Pomaga również żucie gumy z ksylitolem. Już sama czynność żucia pobudza nasze ślinianki do wydzielania dodatkowej śliny.

💧Jeśli te sposoby nie pomagają należy posiłkować się substytutami śliny takimi jak Mucinox, Glosal, które najczęściej w postaci sprayu należy aplikować kilka razy dziennie.

Jeśli masz kserostomie lub podobny problem warto porozmawiać o tym ze stomatologiem, który pomoże znaleźć przyczynę i rozwiązanie problemu.