Implant zębowy

Implant - co to tak właściwie jest?

Czasami zdarza się, że mimo starań, uszkodzonego zęba nie można wyleczyć i niestety trzeba go usunąć. Już na tym etapie warto zastanowić się jak go odtworzyć.

Dostępne są różne rozwiązania i każdemu pacjentowi doradzamy indywidualnie w zależności od jego potrzeb i warunków w jamie ustnej. Ważne jest aby nie czekać za długo na odtworzenie zęba ponieważ nawet pojedynczy brak powoduje zmiany w zgryzie, zęby się przemieszczają i sytuacja staje się bardziej niekorzystna dla pacjenta. (Wizualizacje tego zjawiska można zobaczyć na animacji obok)

Jedną z najlepszych metod odtworzenia usuniętego zęba jest wszczepienie implantu zębowego.

Czym tak właściwie jest taki implant?

To co my rozumiemy poprzez implant tak naprawdę składa się z dwóch części:  śruby tytanowej, którą wkręcamy w miejsce po usuniętym zębie oraz z porcelanowego zęba przykręcanego do tytanowej śruby.

Pierwszym etapem jest zabieg chirurgiczny czyli wszczepienie implantu. Do takiego zabiegu chirurg musi się dobrze przygotować. Im więcej ma informacji jak wygląda kość, ile jest miejsca między zębami i jaka jest odległość do ważnych struktur anatomicznych (np. nerwu zębodołowego lub zatoki szczękowej) tym szybciej i sprawniej przebiega zabieg. Aby móc to zobaczyć i zaplanować pacjent musi wykonać tomografie komputerową szczęki i/lub żuchwy. Badanie to pokazuje nam jak wygląda kość w trzech wymiarach.

Poniżej przykładowa tomografia CBCT:

Niektóre choroby dyskwalifikują pacjenta do zabiegu wszczepienia implantu.
Są to m. in. :
– nieustabilizowana cukrzyca (ze względu na spowolnione gojenie ran)
– nowotwory
– zaawansowana osteoporoza
– nieleczona próchnica i paradontoza
– padaczka
– choroba reumatoidalna
– przyjmowanie bisfosfonianiów z powodu osteoporozy lub choroby nowotworowej
– naświetlanie w leczeniu nowotworów
– tzw. choroby wyniszczające np. AIDS, narkomania, alkoholizm

Także ciąża u pacjentki jest wskazaniem do odroczenia zabiegu.

Zabieg chirurgiczny

Gdy chirurg zapozna się z badaniami i nie ma żadnych przeciwwskazań do zabiegu wyznaczamy termin wszczepienia implantu. Pacjent często dostaje dodatkowe lekarstwa przed zabiegiem. Musi się stosować do zaleceń lekarza przed i po zabiegu.

Zabieg jest w znieczuleniu i przebiega bezboleśnie.

Zostają założone szwy, które trzeba będzie zdjąć w gabinecie po zaleconym przez lekarza czasie. Pierwsze 2-3 dni pacjent może odczuwać okolice implantu natomiast z reguły jest to dużo mniejszy ból niż po usunięciu zęba.

W przypadku zalecanego w Bueno Dental dwuetapowego wszczepienia implantu pozostawiamy implant do wygojenia się na parę miesięcy. Implant siedzi w kości i się stopniowo z nią zrasta. Natomiast w buzi ząb jest jeszcze niewidoczny. Jest to dużo bardziej przewidywalna i lepiej przebadana technika. Mimo że wielu pacjentów chciałoby mieć odtworzony ząb od razu my zalecamy aby uzbroić się w cierpliwość i poczekać aż implant będzie w pełni stabilny.

Jeśli jest to ząb bardzo widoczny w uśmiechu możemy wykonać tymczasowy most adhezyjny lub podwiesić ząb atrapę do łuku aparatu, jeśli pacjent go nosi. Są różne możliwości. Nasi lekarze zawsze je omawiają i wspólnie z pacjentem dobierają odpowiednie rozwiązanie.

Odsłonięcie Implantu

Po zalecanej ilości miesięcy lekarz w znieczuleniu nacina dziąsło i odsłania górną część implantu. Jest to bardzo krótki zabieg i ostatnia chirurgiczna ingerencja. Kolejne etapy są już bardzo mało inwazyjne dla pacjenta.

Założona zostaje specjalna śruba gojąca na okres min 2 tygodni. Śruba ta pomaga ukształtować dziąsło pod przyszłego ceramicznego zęba.

Korona na implancie

Kolejna wizyta polega na pobraniu wycisku na specjalnej łyżce lub wykonaniu skanu jamy ustnej.

To dzięki tym informacjom możemy wykonać jak najbardziej przypominającą resztę zębów koronę porcelanowa. Dobiera się kolor i rodzaj porcelany. Lekarz wysyła te informacje do pracowni i po około tygodniu otrzymujemy ceramicznego zęba gotowego do przykręcenia do implantu.

(Poniżej animacja pomagająca to sobie zwizualizować)

Tym sposobem nasz usunięty ząb został w pełni zrekonstruowany przez implant z koroną porcelanową.

W powyższym artykule został opisany najczęstszy scenariusz całego procesu wszczepienia implantu. Natomiast każdy pacjent jest inny i do każdego przypadku podchodzimy indywidualnie, dlatego zapraszamy na krótką konsultacje implantologiczną do naszego gabinetu. Na takiej konsultacji omawiamy wstępnie z pacjentem jak miałby przebiegać cały proces leczenia i co jest zalecane w jego przypadku.